U bent momenteel niet ingelogd.
    Bezig met inloggen..
Vueltaspel 2024 is ten einde
Welkom bij Cyclingmaster, het leukste en spannendste wielerspel van Nederland! Ons Vueltaspel 2024 is ten einde. Dank allen voor het meespelen! Wij zien je graag volgend jaar weer terug. Mocht je vragen of spelsuggesties hebben, laat het ons weten via e-mail of Twitter!

De Spelregels: uitleg van het spel

Doel
Het doel van Cyclingmaster is om zoveel mogelijk fictief geld te verdienen door het selecteren van wielrenners per etappe.

Iedere wielrenner maakt per etappe winst of verlies, afhankelijk van het resultaat in de echte wielerkoers. Indien u een bepaalde renner hebt geselecteerd in uw team, dan is na afloop van die etappe ook de winst of verlies van die renner voor uw team.

Per etappe is uw teamresultaat dus de optelsom van de individuele resultaten van alle renners in uw teamselectie. De winnaar van het spel is vervolgens degene die aan het einde van de wielerronde het grootste geldbudget heeft verkregen.

NB. Bij het Cyclingmaster-spel doet het er dus niet toe of je een renner hebt die de leiderstrui heeft of hoog staat in het jongerenklassement. Het enige wat telt is de daguitslag van de etappe.

Uw teamresultaat is de optelsom van de resultaten van alle renners in uw team

Hoe werkt het?
Per etappe kunt u maximaal 9 wielrenners in uw selectie zetten. U kunt alleen voor aanvang van een etappe wielrenners in uw team zetten of er weer uit zetten: zodra een etappe is gestart, kunt u uw selectie niet meer wijzigen.

 Uitgaven: startgeld
Per etappe betaalt u fictief startgeld voor de renners in uw selectie. Dit startgeld bedraagt 5% van de rennerwaarde. Een renner die (voor aanvang van een etappe) een waarde heeft van 2.000.000,- is na de start van die etappe dus nog maar 1.900.000 waard (2.000.000 * 0,95)

Als u voor een etappe minder dan 9 renners heeft opgesteld moet u voor elke lege plek toch startgeld betalen. Dit bedrag van 30.000 per ontbrekende renner wordt op uw budget in rekening gebracht.

 Inkomsten: prijzengeld
Tevens kunt u per etappe fictief geld verdienen wanneer renners uit uw selectie in de top 15 finishen van de daguitslag. De opbrengst is afhankelijk van de positie in de daguitslag en is weergegeven in onderstaande tabel.

RankPrijzengeld
#11.000.000
#2820.000
#3700.000
#4600.000
#5510.000
#6425.000
#7350.000
#8280.000
#9220.000
#10170.000
#11130.000
#12100.000
#1375.000
#1460.000
#1550.000


 Inkomsten: darkhorse-bonus
Daarnaast kunt u ook extra inkomsten verwerven, wanneer renners uit uw selectie in de top 15 eindigen van de daguitslag, terwijl deze renners ook nog eens door weinig andere mensen op Cyclingmaster zijn gekozen. Deze obscure renners worden ingedeeld in twee soorten:

Icoontje# selectiesBonus bovenop prijzengeld
Darkhorse 0% - 5%100% van prijzengeld (tot max. 500.000,-)
Greyhorse 5% - 10%50% van prijzengeld (tot max. 500.000,-)

Een rekenvoorbeeld
Bauke Mollema is door 3% van de Cyclingmaster-deelnemers gekozen. Hij kost 2.000.000. Zijn startgeld bedraagt 5%: 100.000,-. Hij finisht op een 3e plek van de etappe. Daarmee verdient hij 700.000 aan prijzengeld.
Doordat hij door minder dan 5% van de deelnemers is geselecteerd, is Bauke Mollema een darkhorse in deze etappe. Dit betekent dat hij bovenop zijn prijzengeld ook nog een bonus krijgt, t.w.v. 100% zijn prijzengeld. Echter: omdat zijn prijzengeld (700.000) hoger is dan het bonusplafond, krijgt Bauke deze etappe de maximale bonus (500.000).
Het rekenvoorbeeld uitgewerkt:
startgeld-100.000
prijzengeld700.000
darkhorse bonus500.000
dagresultaat Mollema1.100.000

 

De Spelregels: aanvullende bepalingen

Hieronder staan bepalingen die op een dieper detailniveau liggen dan de bovenstaande speluitleg. Deze hoef je niet te kennen om het spel te spelen, maar onderstaande extra regels zorgen er voor dat onze scripts voorspelbaar zijn en er een eerlijke strijd mogelijk is in het dagklassement, het subleagueklassement en de strijd om bepaalde icoontjes.

Dagzeges
De Cyclingmaster-website houdt het aantal dagzeges per team bij. Voor elke etappe wordt er slechts één winnaar toegekend. Wanneer meerdere spelers de hoogste dagscore hebben, krijgt de speler met de hoogste klassering in het Algemeen Klassement de dagzege toegewezen. Wanneer meerdere spelers zowel een identieke dagscore als een identieke klassering in het Algemeen Klassement hebben, wordt door middel van loting de dagzege toegekend aan één van deze spelers.

Subleaguescores
Tot en met het Girospel 2023 was de subleaguescore simpelweg de gemiddelde score van alle leden van een subleague. Sinds het Tourspel 2023 wordt de subleaguescore berekend door eerst het gemiddelde van alle subleagueleden te nemen, en vervolgens wordt voor elke 5 deelnemers, de deelnemer met de slechtste score geschrapt. Zie nadere uitleg in deze tweets.

Subleague deadline
Het is niet toegestaan om na de eerste rustdag (26 augustus 2024, 23:59 uur ) nog deel te nemen aan een subleague of een subleague te verlaten.

Inactieve teams worden automatisch leeggemaakt
Een team zal worden geleegd als er aan de volgende drie voorwaarden wordt voldaan:
1)het team is niet aangepast ten opzichte van de vorige etappe
2)het etappeprofiel is anders dan de vorige etappe (bv. de komende etappe is een bergetappe, terwijl de vorige etappe een vlakke etappe was)
3)de teameigenaar is gedurende 48 uur niet meer ingelogd geweest op de Cyclingmaster website

Als aan slechts één van deze voorwaarden niet voldaan wordt, zal het team dus niet geleegd worden. Dit betekent dat een inactief team, waarvan de eigenaar al 3 dagen niet online is geweest en waarvan het team niet is aangepast (middels vooraf geplande selecties), nog steeds niet geleegd zal worden indien er bv. vlakke etappes achter elkaar gereden worden.

Uitleg icoontjes
Afhankelijk van de prestaties van deelnemers bij een Cyclingmaster-spel, kunnen deelnemers trofee-icoontjes verdienen. Hieronder wordt weergegeven wat voor icoontjes er zijn, hoe je deze kan winnen en welke eigenschappen deze hebben.

IcoontjeUitgereikt aanMax. aantalGeldigheidsduur
Cyclingmaster-cupWinnaar van Cyclingmaster-spelgeen limietverloopt niet
Top 10 Giro-vlaggetjeTop 10 Giro-spelmax 1verloopt niet
Top 10 Tour-vlaggetjeTop 10 Tour-spelmax 1verloopt niet
Top 10 Vuelta-vlaggetjeTop 10 Vuelta-spelmax 1verloopt niet
FavorietensterretjeTop 5 jaarklassementgeen limiet (max 3)verloopt na 3 jaar

Favorietenster subleagues
Afgezien van individuele deelnemers, kunnen ook subleagues/clubs een favorietenster krijgen. Er zijn een aantal voorwaarde waar aan voldaan moet worden om als subleague de favorietenster te kunnen ontvangen:
1)De subleague heeft Cyclingmaster Club geactiveerd.
2)De subleague heeft 3 of meer leden.
3)De subleague heeft in minimaal 2 van de laatste 3 rondes een subleagueklassering genoteerd.

De Voorwaarden (editie Vuelta a España 2024)

Deelname
-Deelname is gratis.
-Door deelname verklaart de deelnemer zich akkoord met de onderstaande voorwaarden.
-Iedere deelnemer mag met slechts één team deelnemen aan het spel. Deelnemers die met meer dan één team aan het spel deelnemen, worden gediskwalificeerd en kunnen geen aanspraak maken op prijzen of prestaties (zoals dagzeges of icoontjes).
-Deelnemer verklaart zich akkoord dat de Cyclingmaster-website cookies plaatst op zijn computer, mobiele telefoon of tablet. Hierdoor wordt het mogelijk voor deelnemers om slechts één keer per spel te hoeven inloggen.
 
Toekenning van prijzen
-Prijzen worden toegekend aan de #1 t/m #3 van het Algemeen Klassement aan het einde van de wielerronde. Ook zal er een prijs worden toegekend aan de subleague die aan het eind van het spel bovenaan staat in het Subleague Klassement.
-Bij een gelijke score in de top van een klassement wordt door middel van loting de uiteindelijke eindpositie in dat klassement bepaald.
-De spelleiding (en partners) mogen meespelen, maar zijn uitgesloten van het ontvangen van prijzen.
 
Verwerking etappe-uitslagen
-Etappe-uitslagen worden verwerkt op basis van gegevens van lavuelta.es en/of www.procyclingstats.com
-De spelleiding heeft het recht om een etappe-uitslag te verwerken op basis van de onofficiële uitslag van bovenstaande bronnen. De reden hiervoor is dat het soms uren kan duren voordat de officiële uitslag gepubliceerd wordt, en voor het spel is het beter als de markt weer snel geopend wordt voor de volgende etappe.
-Indien na verwerking van de etappe-uitslag op Cyclingmaster, de officiële uitslag wordt herzien door de jury/organisatie van de wielerronde, dan wordt de op Cyclingmaster reeds verwerkte uitslag niet aangepast.
 
Gedrag en uitsluiting
-De spelleiding heeft het recht om wegens een ongepaste teamnaam, een ongepaste gebruikersnaam, een ongepaste avatar of ongepast gedrag de volgende maatregelen te nemen:
 a) een teamnaam, subleaguenaam of avatar te wijzigen; en
 b) in extreme gevallen een deelnemer uit te sluiten van het spel.


© 2015-2024   www.cyclingmaster.nl
header-photo is copyright of Getty Images